به نام عادل حکیم
افراط حاضر، حاصل افراط و تعصب پیشین است.
از آقای : سید محمد موسوی دارابی
فرضیه:
۱- افراط،در بلند مدت تفریط را در پی خواهد داشت و بالعکس.
۲- افراط و تفریط و تقدس بخشیدن به اعتقادات خود و رد افراطی اعتقادات دیگری، تقابل و دو دستگی و ناهنجاری بوجود می آورد.
۳-یکی از علل مهم و اساسی افراط و تفریط در سطح کلان جامعه در خصوص موضوعات اعتقادی و تاریخی و فرهنگی را بایستی ناشی از افراط و تفریط سیاست کلان و نوع نگرش و رفتار و دیدگاه نادرست و ضعیف و سوءمدیریت سر دمداران و صاحب نفوذان آن جامعه دانست.
سوال:
دلیل و منشا گرایش به سمت کوروش کبیر، چیست؟به دیگر سخن، منشا گرایش افراطی به بعضی اشخاص و آداب و رسوم ایران کهن چیست؟
این گرایش را باید نتیجه و حاصل، تقابل قرار دادن فرهنگ اسلام با فرهنگ ایران باستان و نادیده گرفتن و الحادی و انحرافی دانستن فرهنگ ایران قبل ازاسلام دانست.
از منظر روانشناسی و جامعه شناسی، بیان مطالب یکسویه و یکجانبه، بدون رعایت انصاف و اعتدال در خصوص پاره ای از مسائل، خصوصا موضاعات مربوط به نیاکان و گذشته یک ملت و کشور که با خون و فرهنگ آن ملت عجین است؛ قطعا نتیجه و آثار سوئی در پی خواهد داشت.
متاسفانه در سالهای اخیر، به خصوص از سوی افراد متعصب، به گونه ای با مسایل و موضوعاتی که با فرهنگ ایران باستان مربوط می شود رفتار شده است که، گذشته از اینکه با واقعیت منافات داشته است از دیدگاه روانشناسی و جامعه شناسی و قطعا از نظر عقل و منطق نیز پذیرفتنی نبوده است.
از منظر علوم ارتباطات و روانشناسی اگر یک موضوع یا واقعه ای بدون در نظر گرفتن نقاط مثبت یا منفی،ضعف یا قدرت،محاسن و معایب بیان گردد نمی تواند اثر مفید و نافذ خود را داشته باشد. در نهایت منجر به بی اعتمادی و سو ظن به آن بیانات و نوشته ها خواهد شد؛ این شائبه را در پی خواهد داشت که خوانندگان وشنوندگان آن مطالب با دروغ و دروغگو ، فریب و فریبکار مواجه هستند.خصوصا که قاطبه و اکثریت ملت ایران، مردمانی هستند که به فرهنگ و هویت تاریخی خود میبالند و به آن افتخار میکنند. به عبارتی غیرت و تعصب عمیقی نسبت به تاریخ و فرهنگ ایرانی خود دارند.
از اینرو، این نوع رفتارهای یک سویه از سوی افراد متعصب و افراطی که نه تنها، به هیچ وجه نخواستند فرهنگ غنی و با ارزش ایران را باور کنند بلکه بر ضدیت و انکار آن بر خاستند و ناخواسته در زمین دشمن و سرباز دشمن بودند. نتیجه آن شد که نبایست میشد. افراط و تعصب مذهبی، تفریط و بی تفاوتی به دین و افراط و تعصب ملی گرایانه را در برداشت.
بنابراین، جهت توجه ، سرباز امریکا و اسراییل شدن به صورت ناخواسته ممکن است از سوی هر دو طیف متعصبین و افراط گراهای دینی و غیر دینی باشد.
نتیجه:
- دلیل و گرایش افراطی مردم به سمت فرهنگ ایران باستان، حاصل ، نتیجه و فرزند نامشروع افراط گریهای سالهای اخیر عده ای متعصبین است.
- سرباز امریکا و اسراییل بودن و بازی در سرزمین دشمن، از سوی هر دو طیف متعصبین و افراط گراها ممکن است.که از نظر تقدم زمانی ، بدوا آن متعصبینی که منجر به ایجاد این زمینه افراط گرایی نوین شدند سرباز اسراییلی بودند.
-این نوع ناهنجاریها یعنی افراط و تفریط را میتوان ناشی از ضعف مدیریتی مسئولان مرتبط کشور، عدم مطالعه آحاد مردم نیز دانست.
- به زعم اینجانب میتوان به جای ایجاد زمینه افراط گرایی و رد یا پذیرش از روی تعصب، هر دو فرهنگ ایرانی و اسلامی را ادغام کرد.نقاط مثبت پذیرش، نقاط منفی رد شود.
از نظر عقلی و شرعی تا زمانی که دو موضوع یا امری قابل جمع است، جمع میشود نه اسقاط و انکار.
پیشنهاد:
- در رد و انکار و تایید موضوعات و مسائل، بر اساس احساس عمل نشود . مطالعه شود؛به اهل علم و استاد و خبره در آن زمینه مراجعه شود تا برداشت و رفتارمان عاقلانه باشد. در غیر اینصورت وارد وادی فساد همان افراط و تفریط خواهیم شد.که این وادی، انحراف و جهل است؛که سر منشا تمام حوادث و اتفاقات، خونریزی ها ، ناهنجاری ها ، جنگ ها و تفرقه ها است .
- صاحبان تریبون و سخنرانها و وعاظ بایستی جانب اعتدال را بگیرند تا انحطاط و انحراف و افراط بوجود نیاید. نگرش بایستی جامع باشد . ضمن توجه به نقاط ضعف به نقاط قوت آن توجه گردد.
- مردم نیز، بایستی نگرش عمیق، و فرا جناحی داشته باشند. آستانه تحمل و فرهنگ نقد پذیری خود را ارتقا دهند تا منجر به دو دستگی و تقابل نیز نشود.
با سپاس
سید محمد موسوی دارابی