آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

عظمت و بازدهی محبّت به امام علی (علیه السّلام) در منابع اهل سنت

عظمت و بازدهی محبّت به امام علی (علیه السّلام) در منابع اهل سنت

حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی

بنام پرورد گار حکیم و علیم. فرارسیدن زادروز تنها مولود در کعبه؛ یعنی امام علی (علیه السلام) برهمه انسان های آزاده عالم؛ به ویژه بر محبّانش مبارک باد. آن بزرگوار، شخصیت والائی است که باید خطاب به او گفت: «آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری»؛ بلکه باید گفت: اوصاف تمامی پیامبران اولواالعزم را که عصاره هستی هستند بجز پیامبر خاتم (صلوات الله علیه و آله) در تو جمع شده است؛ بیهقی (یکی از دانشمندان نامی اهل سنّت) چنین روایت نموده که رسواکرم (صلوات الله علیه و آله)فرمود: «مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابی‌طالب» :   (امالی شیخ طوسی، قم، دارالثقافه، 1416، ص 416، مجلس 14) : «هر کسی دوست دارد به علم و دانش آدم بنگرد و مقام تقوا و خودنگهداری نوح را (مشاهده نماید) و بردباری ابراهیم (نظاره کند) و به عبادت موسی (پی ببرد) باید به علی بن ابی طالب (علیه الصّلاه و السلام) نظر بیندازد.».

طبق احادیث نبوی موجود در متون روائی و غیر روائی شیعه و اهل سنّت؛ و نیز بر اساس واقعیات به ثبت رسیده در پرونده حیات عزّت مدار امام علی (علیه السّلام)، فضائل و مناقب آن بزرگوار بیشمار است؛ پس باید خطاب به حضرتش بگوئیم:

کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست ×××که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم

و نیز بگوئیم:

در مدح تو ای مظهر اضداد چه گوییم ××× بالاست مقام تو و گفتار قصیر است

با این که تویی پادشه عالم هستی ××× کرباس تو را جامه و فرش تو حصیر است

از جمله فضایل امیر مؤمنان (علیه السّلام)، عظمت محبّت به آن بزرگوار و بازدهی آن در دنیا و آخرت  می باشد؛در متون روائی فریقین، شاهد ذکر روایات فراوانی در این راستا می باشیم؛ در این نوشته کوتاه، به ذکر سه روایت  از منابع اهل سنّت بسنده می نمایم:

1-  عنوان صحیفه مؤمن

پیامبراکرم(صلوات الله علیه و آله) فرمود: «عُنْوانُ صَحیفَةُ الْمُؤْمِنِ حُبُّ علَیّ بن ابیطالب(علیه السّلام)؛ سرلوحه و تیتر نامه کردار مؤمنین دوستی علی بن ابی طالب(علیه السّلام) است. هر کس دوست می دارد زندگیش همانند من(خداپسندانه) باشد و مردنش همانند من و جایگاهش در بهشتی باشد که پروردگارم درختان آن را کاشته باید «دوستدار علی» باشد و دوستان علی را نیز دوست بدارند، و به پیشوایان پس از من (از فرزندان علی) اقتدا نمایند زیرا آنان عترت و ذریه و فرزندان من هستند و از گِل من به وجود آمده اند، و از طرف خدا رزق و علم داده شده اند، وای بر تکذیب کنندگان فضل آنها از امّت من، آنانی که صِله من با آنها را قطع می کنند، و خداوند شفاعتم را به آنها نرساند.»(خوارزمی،المناقب، ص 66، روایت 37)؛

2-  وجوب همگانی محبّت به امام علی (علیه السّلام)

جابر از پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «جبرئیل از طرف خدای عزیز و جلیل ورقه سبزی از یاس را آورد که بر روی آن (با رنگ) سفید نوشته بود: «اِنّی اِفْتَرَضْتُ مَحَبَّةَ علَیّ بن ابی طالب عَلی خَلْقی عامَّةً، فَبَلِّغْهُمْ ذلِکَ عَنّی؛( خوارزمی،المناقب، ص 77، روایت 59.) :« براستی من محبت علی را بر همه مردم واجب کردم و این را از طرف من (به همه) برسان»؛

3- محبّت به امام علی (علیه السّلام)، نشانه محبّت به رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) است

 ابوبرزه می گوید: پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) در حالی که ما نشسته بودیم فرمود: روز قیامت از چهار چیز پرسش می شود قبل از آن که کسی قدم از قدم بر دارد: 1- از عُمر که کجا فانی نموده 2- از بدنش که کجا کهنه کرده 3- و از مالش که از کجا آمده و کجا مصرف شده است 4- و عن حبّنا اهل البیت؛ و از دوستی ما اهل بیت پرسش می شود. فقال له عُمَرُ: فَما آیَةُ حُبُّکُمْ مِنْ بَعْدِکُمْ؟ قالَ: فَوَضَعَ یَدَهُ عَلی رَأْسِ عَلِیّ - وَ هُوَ اِلی جانِبِهِ - وَ قالَ اِنَّ حُبّی مِنْ بَعْدی حُبُّ هذا؛ پس عمر به حضرت عرض کرد: نشانه محبّت به شما بعد از شما چیست؟ راوی می گوید: پیامبر(صلوات الله علیه و آله)  دست خود را بر سر علی (علیه السّلام) - در حالی که در کنارش نشسته بود - قرار داد و فرمود: براستی محبّت به من بعد از (مرگ) من محبّت به این (علی) است.»( مودة القربی، شافعی همدانی، چاپ لاهور؛ ص 64 ؛ مناقب ابن مردویه، ص 73)

 (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی/ روز سه  شنبه 22/ 1/ 1396ش= 13 رجب 1438ق).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.