آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

چهار عامل خوشبختی در آئینه سخن آسمانی امام سجاد (علیه السّلام)

چهار عامل خوشبختی در آئینه سخن آسمانی امام سجاد (علیه السّلام)

حوزه علمیه قم، سیّد حسین شفیعی دارابی.

بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. زاد روز امام چهارم، حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) برهمگان مبارک باد. بزرگانی نظیر جناب شیخ مفید در « ارشاد»، شیخ کلینی در « اصول کافی»، ابن شهر آشوب در «مناقب »، ابن خشاب در « موالید اهل بیت »، شهید در کتاب « الفصول المهمه »، و برخی دیگراز محدّثان و مورّخان امامی بر این باورند که آن حضرت، در روز پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در مدینه بدنیا آمد؛ و جهان هستی به یُمن وجود با برکتش، منوّر گردید. ضمن آنکه تلاش در جهت گرامیداشت این روز فرخنده، اقدامی نیک و ضروری محسوب می شود؛ ولی مهمتر از آن این است که ما از خوشه چینی در سر سفره گفتار و رفتار حکیمانه اش، غفلت و دریغ نورزیم؛  بدین جهت به بازخوانی یکی از احادیث آن بزرگوار (که تبیین کننده عوامل مؤثّر در خوشبختی ما انسان ها می باشد) می پردازم:

طبق نقل ابوالفضل، علی بن حسن بن فضل طبرسی (نوه امین الاسلام طبرسی و از علمای قرن ششم و هفتم هجری قمری) در کتاب ارزشمند «مِشْکاةُ الأنْوار فی غُرَرِ الأخْبار»، ص 172؛ و علّامه مجلسی (ره) در  بحارالأ نوار،ج 66، ص 385، ح 48؛  امام سجّاد (علیه السّلام) فرمود: 

« أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَفَاءٌ لِلَّهِ بِمَا یَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صِدْقُ لِسَانِهِ مَعَ النَّاسِ وَ الِاسْتِحْیَاءُ مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ» : «چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌کند که از او راضی و خوشنود است:

‏1 - تقوای الهی با کارهایی که برای مردم به دوش می‌کشد؛

‏2 - راست گوئی و صداقت با مردم؛

‏3 - حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم؛

‏4 - خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏

نکته پایانی: در آغازین لحظات زادروز امام سجّاد (علیه السّلام) به درگاه حضرت حقّ عرضه میدارم: پروردگارا، در مسیر زندگی، ما را به انجام رفتار و گفتارمؤثّر در خوش عاقبت شدمان، مؤفّق بدار؛ و از ارتکاب هر سخن و کرداری که سبب خذلان و بدعاقبتیمان می گردد، دور گردان. آمین یا ربّ العالمین.

حسن تصادف اینکه: زادروزامام سجّاد (علیه السّلام) در سال جاری، هم زمان شد با 12 اردیبهشت و سال روز شهادت استاد شهید مطهّری و گرامیداشت روز معلّم؛ ضمن تبریک به معلّمان ارجمند، اعلام می دارم: به حقّ شهید مطهّری (ره) یکی ازبرترین خوش عاقبت های تاریخ بشری به ویژه در دوره معاصر به شمار میآید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. ان شاء الله.

(حوزه علمیه قم، سیّد حسین شفیعی دارابی، صبح سه شنبه، 12 اردیبهشت 1396ش = روز چهارم ماه شعبان 1438ق).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.