آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

گام دیگر گوگل برای رفع تحریم‌ها علیه ایران؛

گام دیگر گوگل برای رفع تحریم‌ها علیه ایران؛

دسترسی به گوگل آنالیتکس (Google Analytics) میسر شد

از سال ٢٠١٢، با آغاز تحریم‌ها علیه ایران محدودیت‌های اینترنتی برای کاربران کشورمان ایجاد شد. اما پس از امضای توافق‌نامه برجام، شرکت گوگل در نخستین گام خود اعلام کرد برای اولین بار پس از چند سال برخی از این تحریم‌ها توسط این شرکت برداشته شده است.

با وجود این، همچنان دسترسی کاربران ایرانی به برخی از سرویس‌های گوگل امکان‌پذیر نبود. به نحوی که گوگل در اطلاعیه خود در ابتدای برداشتن برخی تحریم‌ها علیه ایران، گفته بود: «با وجود این، ما به شرایط اعلام‌شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره برنامه‌های صادرات و تحریمات اعمال‌شده متعهد بوده و از آنها پیروی می‌کنیم».

گوگل درادامه بدون اعلام نحوه شناسایی این‌گونه آدرس‌های «‌آی‌پی»، از ادامه تحریم‌ها علیه آدرس‌های‌ «آی‌پی» دستگاه‌های دولتی ایران خبر داده است. این شرکت همچنین در پایان تأکید کرده بود: محصولات ما به طور خاص برای کمک به مردم در ایجاد ارتباط و پیداکردن اطلاعات و به اشتراک‌گذاری نظرات طراحی شده‌اند و ما بر این باوریم که افزایش محصولات در دسترس به معنای انتخاب بیشتر آزادی بیشتر و درنهایت قدرت بیشتر برای افراد در ایران و سراسر جهان خواهد بود.

اعمال تحریم از سوی گوگل پیش از این به‌مراتب از سوی کاربران ایرانی محکوم شده بود و این کاربران با ایجاد کمپین‌های مختلف و امضای درخواست‌های زیاد ازجمله در فیس‌بوک، خواهان حذف آنها شده بودند. اکنون بار دیگر گوگل در یک اقدام دیگر محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به سرویس گوگل آنالیتکس (Google Analytics) را حذف کرده تا کاربران ایرانی با آی‌پی‌های ایران بتوانند از این سرویس گوگل استفاده کند.

از نیمه‌ اول سال ۲۰۱۲ دسترسی کاربران ایرانی به سرویس گوگل ‌آنالیتکس (Google Analytics) مسدود شده بود. گوگل آنالیتکس سرویس گزارش و آماردهی وب‌سایت‌هاست. همچنین این سرویس امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی‌دهنده، کاربران بازدیدکننده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به‌این‌ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت. البته براساس گزارش رسانه‌ها، یکی دیگر از خدمات گوگل که بعد از رفع تحریم‌های ظالمانه از روز شنبه از داخل ایران در دسترس قرار گرفته، می‌توان به console.developers. google.com اشاره کرد که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد رابط‌های کاربری و اجزای داخلی برنامه‌ها و خدمات محبوب گوگل مانند نقشه، یوتیوب و را مشاهده و بررسی کنند. Polymer نیز نام خدمات دیگر بازشده برای تعریف و تغییر شکل برخی مؤلفه‌های وب‌سایت‌هاست که گوگل در دسترس کاربران ایرانی قرار می‌دهد. خدمات کلودگوگل به نشانی cloud.google.com و سرویس برنامه‌های همراه این شرکت به نشانی apps.google.com هم از این به بعد برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. البته این شرکت هنوز همه مشکلاتی را که بر سر راه استفاده کاربران داخل ایران از خدمات خود وجود دارد، برطرف نکرده است.

برای مثال اگرچه دسترسی به سایت waze.com ممکن شده، اما برنامه همراه آن هنوز به‌درستی از داخل ایران قابل استفاده نیست. ویز، یک نرم‌افزار بررسی ترافیک و مسیریابی بر مبنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی یا جی‌پی‌اس است که از سیستم ناوبری ترن‌بای‌ترن استفاده می‌کند.