آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

پرسمان 84

پرسمان 84: آیا حوادث و بلاهای طبیعی (مثل زلزله سیل وطوفان و...) عذاب الهی است؟یا اینکه آزمایش و امتحان بندگان خداست؟

حوزه علمیه قم: سیّد حسین شفیعی دارابی

 بنام پروردگار علیم و حکیم. طلوع هفته مبارکه وحدت بر همگان مبارک باد. خواهرمحترمی(ز...) از یکی مراکز آموزشی جنوب شرق کشور ( زاهدان) چنین نگاشت: «سلام وقت بخیرمن یک طلبه هستم یک سوال داشتم: «آیا حوادث و بلاهای طبیعی مثل زلزله سیل وطوفان و... عذاب الهی است؟یا اینکه آزمایش و امتحان بندگان خداست؟».

اینجانب، ضمن عذر خواهی از تاخیر غیر عمدی در پاسخ به پرسش طرح شده توسّط این خواهر گرامی، اینگونه نگاشتم:

1- در ابتدا باید خاطر نشان کرد که مواجه شدن با بلا و مصیبت، گاه کیفر گناه است و گاه جهت ترفیع درجه؛ پس همیشه وجود بلا، نشانه گناهکار بودن شخص و یا افراد نیست؛ مثلاً بلاهاى وارده بر حضرت ایوب (علیه السّلام). گاهی هم بلایى که کیفر گناه است براى مؤمن نعمت است چرا که از یک سو او را مُتنبّه مى کند و از سوى دیگر وی از گناهانش پاک مى شود؛                                                                  2-عدم بلا براى کافر و بهره مندى او از نعمت نیز، گاه پاداش اعمال نیک اوست که خدا در این دنیا به او اعطا مى کند تا در آخرت بى بهره باشد و گاه از باب استدراج است؛ در واقع اضلال مجازاتى است؛ یعنى اعطاى نعمت بیشتر موجب طغیان بیشتر و خسران او مى شود؛

3- نکته مهمّ دیگر اینکه: بسیاری از گرفتاری های مؤمنان در اثر بی برنامگی وتنبلی است؛ پس نباید بروز آنها را به حساب خداوند گذاشت؛ شاهد بر درستی این سخن اینکه : مومنان عاقل و کامل، هم خوشی این جهان را دارند وهم نسبت به آسایش در جهان دیگر امیدوارند، زیرا با برنامه درست، از امکانات خوب استفاده نموده اند؛ به اطراف خود بنگریم به وضوح می یابیم که غالب مؤمنان (و یا دست کم جمع بسیاری از آنان)، وضع خوبی دارند؛ اخلاق و معنویات بر زندگی آنها حاکم است؛ از زندگی لذت می برند؛ لذا می بایست گرفتاریها و مشکلات خود ساخته را جدا کرد، و سستی را کنار گذاشت، وبا نظم و برنامه حرکت کرد، و از سرمایه های زندگی خوب بهره برداری کرد؛ آن وقت است که می بینیم خوشی واقعی برای مؤمنان است و زندگی پر از دلهره و اضطراب مجرمان،گرچه ظاهری فریبنده داشته باشد ولی از درون خراب و تاریک است.

(سید حسین شفیعی دارابی، حوزه علمیه قم، روز جمعه، دهم 12 ربیع الأوّل 1439ق= دهم آذر ماه 1396ش).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.