آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

پرسمان 88 امکان جنّ زدگی انسان ها و راهکارهای مقابله با مزاحمت‌های اجنه وطلسم‌ها

پرسمان 88

امکان جنّ زدگی انسان ها و راهکارهای مقابله با مزاحمتهای اجنه وطلسمها

بسم الله الرّحمن الرّحیم. سرکار خانم فاطمه... (دانش آموز شایسته از دبیرستان نمونه شهرستان مذهبی بلافق یزد) سلام علیک طلوع دومین دهه مبارکه ماه رجب سال جاری را تبریک عرض می نمایم. پرسیده بودی :«میشه درمورد جن اطلاعات بدین؛ چرا بعضی افراد جن زده میشن»؟. در پاسخ گویم:

الف- در مورد آشنائی با جنّیان می گویم:

1-  اگرچه کسب اطلاعات در این زمینه خوب است ولی جزء ضروریات زندگیتان نمی باشد؛ در این سنّ و سال باید از بهار عمر خود در جهتی ضروری تر و کارآمد تر استفاده نمائی؛

2- در عین حال، می توانی با تهیه و مطالعه منابعی که در پایان این نوشته از آنها یاد می شود؛ به ویژه کتاب «جن و شیطان، نوشته آقای علیرضا رجالی تهرانی، نشر نبوغ»، کسب اطلاعات نمائی.

ب- در مورد اینکه چرا برخی از انسان ها جن زده می شوند؟ نیز می گویم:

1- منظور از جنّ زدگی؛ یعنی جنّیان در زندگی افراد دخالت کنند؛ برای آنان مزاحمت ایجاد نمایند؛ آنان را تسخیر کنند؛ و...؛

2- در پاسخ به این پرسش که آیا جنّیان می توانند بر افراد چیره شوند و در زندگی آنها اثر گذار باشند؟ و...؟؛ باید بگویم : در امکان آن تردیدی نیست؛ واقعیات تاریخی و مضمون برخی از آیات و روایات نیز مؤیّد آن می باشد؛

3- ماهیت وجودی جنّیان همانند ما انسان ها، آمیخته با دو بعد جسم و جان است؛ اگرچه ماهیت جسمی آنها با ما متفاوت است و... (در ادامه توضیح بیشتری ذکر خواهد شد)؛

4- جنّیان همانند ما انسان ها، موجودی مکلّف هستند؛ و به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم می شوند؛

جنّیان کافر (= شیطان// ابلیس  و ذرّیّه او) دشمن انسان ها هستند؛ همواره در تلاش هستند تا بر افراد چیره شوند و در زندگی آنان دخالت کنند و آنان را مسخّر خود نمایند و به آنان ضربه بزنند و...؛

5- چیره شدن جنّیان کافر بر افراد، به گونه ای نیست که امکان مقابله با آن نباشد؛ و افراد مجبور و مقهور باشند؛ خوشبختانه در خلال آیات و روایات، به این راهکارها توجّه داده شده است (در ادامه این نوشته به این راهکارها اشاره خواهد شد)؛

6- باید مراقب طرفند های افراد شیّاد و مفسده جو بود؛ برخی از آنان، از همین راه، در پی سوء استفاده مالی و غیره از افراد ساده لو و زود باورهستند؛ نباید فریب این افراد را خورد؛

7- در راستای پاسخ به پرسش دوم جنابعالی، نوشته های مستقل و غیر مستقلّ فراوانی در عرصه مجازی و غیر مجازی وجود دارد؛ در ادامه، به نقل یکی از این نوشته ها (که به نظرم جامع و سودمند می باشد) بسنده می نمایم؛

8- در این نوشته چنین میخوانید:

راهکارهای مقابله با مزاحمتهای اجنه و طلسمها

«اَجِنّه» (= جنّیان) به عنوان موجودات مختار ، هم صنف خوب دارند و هم صنف بد . اما در چه صورت مزاحم انسان می شوند و راههای علاج ترس از آنان و راهکار های مقابله با طلسمات و شر اجنه چیست؟ را به طور اجمالی در این نوشتار می آوریم

مقدمه بحث

برای ورود به بحث لازم است اطلاعاتی ازاجنّه به صورت کلی لحاظ شود .

در عالم هستی برخی از موجودات غیرمحسوس ‏اند و به حواس طبیعی و عادی قابل درک نیستند. یکی از این موجودات جن است. جن که در اصل معنا مفهوم «پوشیدگی» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سوره‏ای به نام «جنّ» نیز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهی از این موجود به «جانّ» نیز یاد می‏شود[1]. ماهیت و حقیقت این موجودات چندان برای ما روشن نیست ولی از پاره‏ای آیات و روایات می‏توان به برخی از مشخصات این موجود دست یافت، از جمله:

 1- از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از خلق انسان است[2 ].

2-جن نیز مانند انسان مکلف و مسؤول است[3].

 3- دسته‏ای از آنها مؤمن و گروهی کافر، عده‏ای از آنها نیک ‏کردار و برخی از آنها زشت‏کردارند[4].

 4- بعضی از آنها مرد و مذکر و پاره‏ای دیگر زن و مؤنث هستند و تولید نسل نیز می‏کنند[5].

 5- آنها زندگی می‏کنند و می‏میرند[6].

 6-دارای شعور و اراده‏اند و می‏توانند با سرعت حرکت کنند. مانند قصه حضرت سلیمان و تخت بلقیس - ملکه سبا [7].

 7- مسخّر انسان می‏گردند. البته در این رابطه تنها در قرآن به قضیه حضرت سلیمان اشاره شده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسان‏ها،جن‏ها نیز در اختیار و به فرمان حضرت سلیمان بودند[8].

8- در روایات آمده است که جن مؤمن برای پیامبران و امامان، مسخر می‏شوند و خدمت می‏کنند و کسانی که به اذن الهی ولایتی دارند نیزمی‏توانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند [9].

9- از پاره‏ای آیات قرآنی و روایات معلوم می‏شود که جنیان به پیامبر خدا(ص) ایمان آورده ‏اند[10].

10- خداوند در آیه‏ ى 275 سوره ى بقره مى‏فرماید: کسانى که ربا مى‏خورند (در قیامت) برنمى‏ خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده (و تعادل خود را نمى‏تواند حفظ کند گاهى زمین مى‏خورد و گاهى به پا مى‏خیزد). مرحوم علامه‏ى طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏فرماید: اگر چه آیه دلالت ندارد که هرگونه جنون و دیوانگى ناشى از تماس شیطان باشد و لکن اشاره‏اى است بر این که بعضى از دیوانگى‏ها از ناحیه شیطان است. و همین‏طور آیه دلالت بر این نمى‏کند که این گونه تماس فعل خود شیطان باشد براى این که شیطان به معناى شریر (شرور- مردم‏ آزار) است که هم بر ابلیس اطلاق مى‏گردد و هم بر انسان‏هاى شریر و هم جنّیان شریر و ابلیس هم از طایفه جن است. اما آن چه یقینى است از دلالت آیه این است که براى جنّ در این گونه تماس (که حاصل آن دیوانگى است) شأنى است ولو این که همه‏ى آن‏ها این گونه نباشند [11]اما این گونه نیست که شیطان سلطه ‏اى قهرى و غیراختیارى بر انسان داشته باشد، بلکه سلطه شیطان، همه سلطه‏ فتنه و غرور است به این معنى که انسان را دعوت به آلودگى مى‏نماید و به عبارت دیگر در راه هدایت دام مى‏گستراند، به فرموده قرآن: (اى شیطان) بر بندگانم تسلط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى مى‏کنند [12].

11- این که جنّ در کجای زمین قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص مطرح نشده است هر چند برخی از روایات به اماکنی که جنیان در آنجا حضور بیشتری دارند اشاره شده است. آنچه که مسلم است جن نیز مانند انسان موجودی است جسمانی با این تفاوت که انسان از خاک و جن از آتش است.

12- منظور از ظهور جنّ و شیطان این نیست که از ماهیّت حقیقى خود خارج شوند و تغییر ماهیت بدهند بلکه به این معنى است که در قوّه حسّ و ادراک انسان به صورتهاى مختلفى محسوس مى‏شوند. به همین جهت، گاهى جنیان به صورت یک آرم، گاهى موجودات کوچک، گاهى موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاى عجیب متمثّل مى‏شوند و شیطان نیز بصورت یک پیرمرد، گاهى بصورت جوان ظاهر شده است. در خبرى مى‏خوانیم که شیطان انگشت پاى مبارک امام سجاد (ع) را در حال نماز نیش مى‏زند و مى‏خواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولى امام با ذکر الهى از شرّ او نجات مى‏یابد.

13- آزار و اذیت جن به این معنا که الآن شایع هست و مردم از آن می گویند در مورد آزار و اذیت و یا اینکه به اشکال و چهره های مختلف حضور پیدا می کند و انسانها را می ترساند، نمی باشد، البته همانطور که قبلا اشاره شد جن وجود دارد اما وجود جن دارای خوب و بد می باشد یعنی بنابر آنچه در روایات آمده اجنه مثل انسانها دارای مؤمن و کافرمیباشند،پس جن مؤمن با انسانهای مؤمن، خوب است و کاری با آنها ندارد اما جن کافر ، انسانهای بد را ضرر می رساند و آنها را اذیت می کند.[13].

با نگاه به برخی آیات  برمی آیدکه اگرمااجازه ی ورودبه جنینان ندهیم از بسیاری از احوالات و افکار ما غافل اند و می توان با وارد شدن در قلعه ی شریعت الهی از تیررس حیله های آنها به دور بود .

این طور نیست که فکر کنیم حال که آنها ما را می بینند و ما آنها را نمی بینیم آنها اجازه داشته باشند به راحتی وارد حریم شخصی ما شوند و با ما مقابله نمایند .

14- شیاطین و جنیان هیچگونه تصرف و سلطه قهرى و غیراختیارى بر انسان ندارند و هرگونه انحرافى از ناحیه آن‏ها در مورد انسان صورت مى‏گیرد همراه با اختیار آدمى است، اما این که بعضى سختى‏ها در زندگى انسان از ناحیه شیاطین است شکى نیست که همه براى آزمایش و امتحان ماست. از این رو تفاوت است میان انحراف و سختى. انحراف براى مؤمنین نیست، اما چه بسا سختى براى آن‏ها باشد.

اخیراً خواهری فریب خانمی را خورده بود که کارهای غیرعادی انجام می داد و به او گفته بود می خواهم شما را با امام زمان (عج) آشنا کنم ، او را به جمکران می برد و می گفت به من دستور داده اند باید با پای برهنه دور مسجد جمکران بدویم . این خانم می گفت در مسیری که از اصفهان به طرف قم می رفتیم یک مرتبه همان طور که پهلوی من نشسته بود لباسش عوض شد . بنده عرض کردم این با جنی ها ارتباط دارد . ابتدا نمی پذیرفت و این کارها را حمل بر کرامت می کرد ، می گفت مثلاً همان طور که داخل اتاق ایستاده یک دفعه چادرش عوض می شود ، یا برای ما میوه تازه می آوردند که مثلش در بازار نیست . می گفت : کفش هایمان گم شد ، بعد از چند روزگفت : کفش ها زیر مبل خانه مادرتان است . بنده بر اساس همان کاری که عفریت جن انجام داده عرض کردم این با جنیان ارتباط دارد و هیچ کرامتی هم در کار نیست ، به او بی محلی کنید و گر نه پای جنیان را خودتان در زندگی تان باز می کنید

 از آن جا که نوع تسلط ایشان بر اشخاص متفاوت بوده، راه علاج و درمان نیز گوناگون است،از این رو نمی توان نسخه ای کلی در این باب ارائه کرد. به دلیل آن که خداوند متعال جهان را براساس نظام علّی استوار ساخته است، همیشه آثار و حوادث و افعالی که در جهان هستی صورت می گیرد به دلیل و یا بهتر بگوییم متکی بر علتی است، اما این علل گاهی طبیعی و عادی اند و گاه غیرطبیعی.

راهکارهای اجمالی برای دفع اجنّه

اما با توجه به توصیه های عمومی که برخی اساتیدوروایات و... کرده انداجمالاراهکارهایی برای دفع اجنه بیان میکنیم؛ ازآنجمله:

1. دورى از تنهایى.

2. تغییر مکان و محل زندگى اگر چه به طور موقت.

3. صدقه دادن. به فرموده آیت ‏الله شیخ حسنعلى اصفهانى در کتاب نشان از بى‏نشانها، هر روز اگر چه به مقدار کم صدقه بدهید.

4. خواندن سوره هایى از قرآن مانند «چهار قل» و آیه «و ان یکاد».چهار «قل» را مداومت نمائید یعنى سوره ‏هاى «توحید»، «فلق»، «ناس» و «کافرون» را دائما مخصوصا به هنگام خواب ذکر نمائید.

5. در نهایت مراجعه به برخى از کسانى که توانایى رفع آزار جن ها را دارند.

6. توسل به چهارده معصوم و ذکر شریف صلوات در طول بیدارى و قبل از خواب نقش موثرى در اعاده حالات معنوى دارد. کسانى که اشتغالات روزشان زیاد است، با استفاده از ذکر صلوات مى‏توانند حالات معنوى مانند حضور قلب خود را حفظ نمایند و در عین حال به کار و پیشه خود بپردازند.

زاهد ار رندى حافظ نکند فهم چه باک  دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

مضمون مصراع دوم، ترجمه‏ى روایتى است از حضرت على (ع): البیت الّذىیُ قرءفی هالقرآن ویذکرالله عزّوجلّ فیه،تکثربرکته وتحضره الملائکةویهجرهالشیطان خانه‏اى که در آن قرآن قرائت شود، و یاد خداوند در آن‏خانه مرتب انجام شود، برکت آن خانه زیاد شود و ملائکه در آن خانه حاضر گردند و شیطانها از آن خانه بیرون روند. (دیوان حافظ دکتر انجوى شیرازى)

ما در پاره‏اى خبرها درباره شرارت‏ها، وسوسه‏ها و تهاجم‏هاى شیطان‏هاى جنّى مطالبى را مى‏شنویم یا مى‏خوانیم و با استفاده از قرآن کریم پى مى‏بریم که شیطان معنى وسیعى دارد و به معنى هر موجود سرکش و طغیانگر و موذى است، لذا در قرآن به انسانهاى پست و خبیث و طغیانگر نیز شیطان گفته شده است.(سوره انعام، آیه 112)

با دقت در آیه ی 102 سوره ی بقره  : «وماهم بضارینبه مناحد»؛ متوجه می شوید که آنها هرگز نمی توانند ضرر بزنند « إِلَّابِإِذْنِاللَّهِ» مگر اینکه خدا بخواهد .

7. یکی از راه هایی که خداوند برای بعضی ها به عنوان تنبیه قرار داد از طریق جادوگران و جنیان است . البته اینها آزاد نیستند که بتوانند هر بلایی سر هر کس بیاورند ، درست است قدرت ما به جنینان نمی رسد ، اما قدرت خدا به آنها می رسد . پس نباید خودمان را در مقابل قدرت جادوگران دسته بسته بدانیم و فکر کنیم خداوند سرنوشت ما را در دست آنها قرار می دهد . یکی بگوید نکند فلانی دارد برای من جادو می کند ، مگر دست خودش است ! اگر خدا مصلحت بداند و زمینه را ما با بی ایمانی خود فراهم کرده باشیم ، طبق مصلحت الهی ، خداوند از آن طریق ما را تنبیه می کند ، راه نجات هم برگشت به بندگی خدا است و راضی بودن به آنچه خداوند برای ما مقدر کرده است . اگر بنا نیست خدا مرا تنبیه کند ، هیچ جادوگری نمی تواند کاری بکند ، خودتان شنیده اید که جادوگران می گویند فلانی ضد جادو است . نه ، او ضد جادو نیست ، به جادوگران باید گفت : شما فکر می کنید آنجایی که جادو می کنید ، جادو بود که اثر کرد ما خودمان با آرزوهای دنیایی زمینه ی تاثیر جادوی شما را فراهم کردیم .

لازم است در رابطه با نقش جادوگران ، سخن خدا را یک اصل بگیریم که می فرماید : « وَمَاهُمْ بِضَارِّینَبِهِ مِنْأَحَدٍإِلَّابِإِذْنِاللَّهِ» هیچ جادوگری ، هیچ ضرری به کسی نمی تواند برساند ، مگر به اذن خدا . پس اشکال در ما است

برای آگاهی بیشتر ر.ک:

1. جن و شیطان، علیرضا رجالی تهرانی، ص163-153.

2.دانستنی هایی درباره جن، ابوعلی خداکرمی، ص189-41.

3.الجن فی الکتاب والسنه، اعداد ولی زاربن شاه زالدین، دارالبشائر الاسلامیه، بیروت، چاپ اول 1996م، ص88-94 و بقیه کتاب در مورد مختصات و ماهیت جن.

4.الجن فی القرآن و السنه، عبدالامیر علی مهنا، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1992م، ص31-33 و بقیه مباحث هم خواندنی است.

5. الجن بین الاشارات القرآنیه و علم الفیزیا، عبدالرحمن محمد الرفاعی، مکتبه مربوسی الصغیر، چاپ اول 1997م.

6.جن و شیطان، علیرضا رجالی تهرانی، نشر نبوغ، (منبع فارسی).

پی نوشت :

1.الرحمن، آیه 39 و حجر، آیه 27.                                       

2. حجر، آیه 27 - الرحمن، آیه 15.

3.ذاریات، آیه 56.

4.جن، آیات 11 و 14 و 15 - احقاف، آیه31

5 . جن، آیه 6.

6. احقاف، آیه 18). (نگا: المیزان، علامه سید محمد حسین طباطبایی، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، چاپ پنجم1371، ج 20، ص 41).

7. نمل، آیه 39 -38

8 . نگا: نمل آیات 17 تا 39 - سبأ، آیه 14 - 12 - انبیاء، آیه 82.

9.  نگا: مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ دوم 1378 - ص 312 – 313.

10.جن، آیه 1 - احقاف، آیه 32 – 29.

11 .الرحمن (55) آیه 39؛ حجر(15) آیه 27.

12. الرحمن (55) آیه 39؛ حجر(15) آیه 27.

13. برگرفته از سایت «پاسخگو» وابسته به نهاد مقام معظم رهبری.

(سعیدصدری: برگرفته و اضافات از مقالات سایت های حوزه ، تبیان ، راسخون، کتاب جایگاه جن و شیطان).

((حوزه علمیه قم// سید حسین شفیعی دارابی : روز پنجشنبه 9/ 1/ 1397ش=  یازدهمین روز ماه رجب 1439ق)).